Ga naar de inhoud

Vraag en antwoord

Op deze pagina vind je een aantal veelgestelde vragen over Wilderszijde. Staat jouw vraag er niet bij of is er iets niet duidelijk? Vul dan het contactformulier in.

Wilderszijde vanuit de lucht. gemaakt in het jaar 2025

Algemeen

Wilderszijde wordt ontwikkeld door de gemeente Lansingerland in samenwerking met meerdere partijen.

Ontwikkelcombinatie Wilderszijde (OCW)

Ontwikkelcombinatie Wilderszijde (OCW) is een samenwerking tussen VolkerWessels Vastgoed en Van Omme & De Groot Projectontwikkelaars. OCW ontwikkelt en bouwt ongeveer 500 woningen in een deel van Waterwijk.

BBGZ

BBGZ is een samenwerking tussen BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling, Batenburg B.V. en Zondag Ontwikkeling B.V. Dit samenwerkende trio bouwt een groot deel van de woningbouw in de wijken Groenwijk, Waterwijk en Polderwijk.

Afvalinzamelaar Renewi haalt in Lansingerland het afval op. Meer informatie over de afvalinzameling vind je op MijnAfvalwijzer.

Voor de bewoners van Wilderszijde, bestaat de mogelijkheid om een laadpaal voor elektrische of plug-in hybride auto’s aan te vragen.

Er zijn 3 mogelijkheden voor het plaatsen van laadpalen:

  • de laadpaal komt in openbaar gebied en is in eigendom of beheer van de gemeente.
  • de laadpaal komt op eigen terrein waar jij alleen, of samen met je partner, eigenaar van bent;
  • de laadpaal komt op gebied waar meerdere bewoners eigenaar van zijn (mandelig gebied);

Hoe zit het precies?

Jij bent eigenaar van het terrein
Op eigen terrein, bijvoorbeeld de oprit van jouw woning, ben je vrij om op eigen kosten een aansluiting te maken voor het opladen van een elektrische of plug-in hybride auto. Hier is geen toestemming van de gemeente voor nodig. Als je op eigen terrein kan parkeren, is het niet mogelijk om een openbare laadpaal aan te vragen.

Jij bent samen met je buren eigenaar van parkeerterrein
Als het parkeerterrein eigendom is van de bewoners van een bijvoorbeeld een appartementencomplex, zien we dit als eigen parkeervoorziening. Vaak is dit een parkeerterrein naast het appartementencomplex. Omdat de gemeente geen eigenaar is van dit gebied, kan hiervoor geen openbare laadpaal worden aangevraagd. De VvE (van het appartementencomplex) of beheervereniging (bijvoordbeeld van parkeerhofjes) kan besluiten om voor eigen rekening en risico een laadpaal te plaatsen. Afspraken over het gebruik en kosten worden dan binnen de vereniging gemaakt.

Je kunt meer informatie vinden op de volgende websites:

Laadpaal in openbaar gebied
Via de website Laadpaal Nodig doe je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal. Het doen van een aanvraag is gratis. Als de aanvraag is gedaan, onderzoekt de gemeente of:

  • de aanvrager eigen terrein heeft;
  • er al een laadpaal op 200 meter loopafstand van de aanvrager staat;
  • deze laadpaal nog voldoende ‘laadruimte’ heeft voor een extra gebruiker.

Na het onderzoek besluit de gemeente of er een laadpaal geplaatst wordt.

Wat mag niet?
Soms ligt een (openbare) parkeerplaats niet direct bij de woningen, maar wil je als bewoner toch de auto opladen. Bijvoorbeeld door een kabel over de stoep te leggen. Dit mag niet. Kabels die over de stoep of straat liggen, zorgen voor overlast voor voetgangers en kunnen gevaarlijk zijn.

Waar kan ik melding maken over de buitenruimte?
Heb je een klacht of wil je iets melden over de buitenruimte? Dat kan via de website van gemeente Lansingerland.

Heb je een storing, meld het aan ons!

Beleid

Wil je alles weten over de plannen en onderzoeken die de basis vormen voor Wilderszijde?

Op de website van gemeente Lansingerland vind je onder andere het masterplan, bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Bij het bestemmingsplan vind je ook alle onderzoeken, die zijn gedaan om te komen tot dit plan (zoals woningbehoefte, geluid, verkeersonderzoek, archeologie, stikstof, milieueffectrapportage, etc.).

Sinds de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 bestaat het omgevingsloket/regels op kaart. Hier kan je het bestemmingsplan (omgevingsplan) ook vinden.

Omgeving

In oktober 2025 opent de nieuwe verbinding tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20. Het tracé loopt ten zuiden van Wilderszijde en heeft als doel om de files te verminderen en de regio beter bereikbaar te maken.

Deze nieuwe snelweg maakt Wilderszijde aantrekkelijk voor (toekomstige) bewoners. Meer informatie vind je op de website A16 Rotterdam.

Rondom Wilderszijde liggen drie geluidsbronnen:

  • Wegverkeer: de N209 en de A16
  • Luchtverkeer: Rotterdam The Hague Airport (RTHA)
  • Railverkeer: de Hoge Snelheidslijn (HSL)

Sinds 2008 is bekend dat er op de locatie Wilderszijde gebouwd zal worden. Bij de aanleg van de HSL, de aanvliegroutes van RTHA en de doortrekking van de A16 is hiermee rekening gehouden. In het kader van het bestemmingsplan Wilderszijde is een akoestisch onderzoek (onderzoek naar geluid) uitgevoerd. De invloed van deze mogelijke geluidsbronnen op Wilderszijde is berekend en beoordeeld. Geluid mag geen belemmering vormen voor een acceptabel woon- en leefklimaat.
Door de slimme indeling van de locatie, een groene en klimaatadaptieve inrichting en geluidadaptieve woningontwerpen, wordt er in Wilderszijde een acceptabel woon- en leefklimaat gemaakt.

Vliegveld Rotterdam Airport (RTHA)

Als jij kiest voor een woning in Wilderszijde, is het goed om te weten dat je in de nabijheid van Rotterdam The Hague Airport gaat wonen. Het effect hiervan is onderzocht. De ontwikkeling Wilderszijde voldoet aan alle regelgeving en eisen voor het bouwen van woningen. Het bestemmingsplan met alle benodigde onderzoeken is onherroepelijk vastgesteld.

Hoge Snelheidslijn (HSL)

De Hoge Snelheidslijn (HSL) speelt een belangrijke rol in de bereikbaarheid van de regio. De HSL-Zuid is een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en de België en loopt via Lansingerland. Hierdoor is Wilderszijde goed bereikbaar en aantrekkelijk voor (toekomstige) bewoners die gebruik maken van openbaar vervoer. Om overlast voor omwonenden te minimaliseren, zijn er langs delen van de HSL geluidswerende maatregelen getroffen, zoals geluidsschermen. Bij de inrichting en de bouw van Wilderszijde wordt rekening gehouden met de nabijheid van de HSL.

Als het goed is hebben omwonende in week 42 (2025) een brief thuis ontvangen van RTHA over hun aanvraag voor een nieuw luchtvaartbesluit.

Voor vragen verwijzen je graag naar hun website.

Bouwen

Woonrijp maken is het klaarmaken van een nieuwbouwgebied voor de bewoners. Dit gebeurt als de bouw van woningen of andere gebouwen bijna klaar is.

In deze fase komen de definitieve wegen, stoepen en straatverlichting. Ook worden bomen geplant en andere groenvoorzieningen aangelegd. De openbare ruimte krijgt een inrichting met bankjes, prullenbakken, speeltoestellen en andere voorzieningen.

Woonrijp maken zorgt ervoor dat de buurt veilig, toegankelijk en prettig wordt om in te wonen. Daarna is de wijk helemaal klaar voor gebruik.

Bouwrijpmaken is het klaarmaken van een stuk grond voor de bouw. De grond wordt bewerkt en, indien nodig, voorbelast. Deze techniek wordt toegepast om de grond voor te bereiden op toekomstige wegen, huizen of andere constructies. Het doel is om de grond te laten inklinken en stabiel te maken, zodat verzakkingen tijdens of na de bouw worden voorkomen. Tijdens het bouwrijpmaken worden ook nutsvoorzieningen, zoals water, elektriciteit en riolering, aangelegd. Na het bouwrijpmaken is de grond gereed voor de daadwerkelijke bouw.

Een Inrichtingplan (IP) is een tekening. Op zo’n tekening staat precies hoe we de wijk gaan inrichten. Je kunt zien waar de huizenblokken, straten en de parkeervakken komen. Speelplekken, plantvakken en de waterpartijen; je vindt het allemaal terug op het IP. Maar ook of er een afvalcontainer in de buurt van je (toekomstige) huis komt, een straat eenrichtingsverkeer wordt of waar de stoep ligt.

Ja, er komen meerdere speelplekken verspreid over Wilderszijde. Dit zullen speelplekken zijn in de leeftijden 0 t/m 6 jaar en 6 t/m 12 jaar.

Woningen

In Wilderszijde komen zowel koop- als huurwoningen. Er komt een mooie mix aan hoog- en laagbouw met rij-, twee onder één-kap- en vrijstaande woningen. De helft van de woningen bestaat uit het betaalbare segment. Dit zorgt ervoor dat meer mensen met lage inkomens en middeninkomens aanvaardbare woonlasten krijgen.

De verdeling wordt:

  • 25% sociale huurwoningen
  • 15% betaalbare woningen
  • 10% bereikbare NHG-woningen

De andere helft van de woningen wordt gerealiseerd in de vrije sector.

Wil je je woning (ver)bouwen, een dakkapel aanbrengen of een schutting plaatsen? Het kan zijn dat je hiervoor een omgevingsvergunning moet aanvragen of een melding moet doen. Lees meer op de website van gemeente Lansingerland.

Voorzieningen

In de wijk Groenwijk in Wilderszijde komt een gezondheidscentrum. Er komen huisartsen, maar ook andere welzijnspartijen. Dit deel van de wijk wordt nu nog niet ontwikkeld. Daarom is de planning en oplevering van het gezondheidscentrum nog niet bekend.

Wil je je aanmelden als gebruiker of heb je vragen? Mail dan naar erik@batenburgbv.nl.

Voor meer informatie verwijzen wij je naar de website van de gemeente Lansingerland.

Staat je vraag er niet tussen?

Stel je vraag dan via ons contactformulier.